Der er faktisk kun 1 ting du skal lære, for at stoppe bekymkringerne og føle dig god nok.
 
 

Du skal lære, at tage dig kærligt af dig selv!

Nu tænker du måske “Yes det har jeg hørt før, men hvordan gør man så lige det Helle?”   Det fortæller jeg dig her…


Følg de 3 trin (fra min metode FSN)

  Husk nu, at der ikke er noget galt med dig. Du er bare fanget i sindets overlevelsestilstand.   Enest formål her er AT OVERLEVE = VED AT GØRE SOM DU PLEJER. Men når du læser med her, ønsker du nok MERE end bare at holde dig i live
  DU ØNSKER ET GODT LIV – RO OG GLÆDE – GOD NATTESØVN     Dine tanker hopper gang på gang i fortiden, og du kan ikke gøre noget ved det (endnu).   Du har prøvet at flytte fokus, at tænke på noget andet, men det virker ikke. (FSN metoden hjælper dig)   Lad mig give dig et eksempel   I morges lå der sne på vejene. Hvis du har haft en dårlig oplevelse med at køre bil i snevejr. Så er dine alarmer allerede igang.   Tankerne kører i ring, nervøsitet og angst fylder og på ingen tid er du ved at flippe helt ud.   STOP   Træd lidt tilbage og se hvad der foregår. Tanker kontra virkelighed. Du sidder i dit køkken. Du ER tryg. Der er INGEN fare lige nu. LIGE NU I DETTE ØJEBLIK ER DU TRYG.
 

 


 

SÅDAN GØR DU

 
Det handler om, at være vågen og opmærksom på, hvad der sker inden i dig.
Når du opdager at tankerne er stukket af, f.eks på sådan en snevejrsmorgen, bruger du de 3 trin.
 
Fortid – Skifte – Nu (FSN metoden).
 
 
1. FORTID
Når du opdager, at tankerne er ved den dårlige oplevelse skal du lytte. Tankerne hoppet i fortiden. LYT til dine tanker, hvad er du bange for? Hvad sker der i den oplevelse? Hvad handler frygten egentlig om? Måske ligger der et større chock end du er klar over, giv dig selv tid til at bearbejde det der skete, få evt. hjælp.
 
 
2. SKIFTE
Når der falder ro på, tager du dig kærligt af dig selv og den del der sidder fast i tanker fra fortiden.
Det gør du ved at fortælle dig selv, at det er overstået. Du har klaret det. Du gjorde dit bedste i situationen. Led tanker og frygt ud af fortiden, det ER overstået.
 
 
3. NU
Vend opmærksomheden til lige nu. Se at du er et andet sted nu. Du er en mere erfaren bilist. Du kører først når vejene er ryddede. Du har bedre dæk på bilen. Du er mere opmærksom. Inddrag gerne fornuft og tal her. Du har kørt mange gange uden uheld. Mange biler færdes sikkert på vejene dagligt.
 
 
ØV DIG
I at lytte til dig selv og tale med dig selv på den her måde.
Det kan virke skørt og akavet i starten. Men DET VIRKER.
 
Og er det i virkeligheden ikke mere skørt, at lade dårlige tanker fra fortiden styre dit liv??
 
Tal med dig selv, som du gør med en god veninde, eller et barn som du kærligt hjælper.

 

LYT – DU HELER NÅR DU FØLER DIG SET OG HØRT 

 
Har du forgæves forsøgt at hjælpe dig selv? Så har du sikkert sprunget nr. 1 over, eller ikke været grundig nok der.
 
Vi vil så gerne rationalisere og det er SÅ ukærligt:
“Det er jo noget pjat at flippe sådan ud, der skete jo ikke noget …”
 
Sådan ville du ALDRIG tale til en du holdt af, som var bange og forskrækket.
 
 
Når du heler, falder dit indre til ro. Den fred du savner og den indre følelse af at være god nok får plads nu.
 
Du skal LYTTE til dig selv, til den del af dig som flipper ud. Den vej skaber du ro, den vej slipper tankemylderet og du kan træde ud af gentagelserne.

Hvordan føler du dig elsket? Yes præcis det sammen, når du føler dig forstået og accepteret. Den følelse kommer, når du oplever at andre lytter til dig, forsøger at forstå og være der for dig.
 
 

DET ER TID AT VENDE HJEM – OG VÆRE DER FOR DIG SELV

 
Du kan bruge metoden på ALLE oplevelser.
 
Metoden er enkel, men det tager tid at integrere den, så øv dig kærligt hver dag.
    Du Er Nok
I kærlighed Helle