Følelsen af at gå i 1000 stykker, er IKKE det samme som at GÅ i stykker.

Sådan hjælper du dig selv, når den fylder.

 

Se på dig selv, lige nu. Se! Du er her endnu, og du er endda hel.
Det føles bare ikke sådan inden i, der føles det som om, ALT falder fra hinanden.

 

Den er SÅ ubehagelig, den følelse. 
Jeg kender den godt.
Virkelig angstprovokerende.


Akut førstehjælp !

 

Her får du hjælp som du kan støtte dig til, næste gang du bliver ramt.

Det sker lyn hurtigt. Som en bowlingkugle, der kommer tonsende og vælter alt andet omkuld.

Et stort brag, så har den overtaget dit indre.
Derfor føles det så overvældende. Afmagt og fortvivlelse for plads. Angsten går amok.
Du er fanget i dine følelser, ingen vej ud.

Sådan oplever jeg det i hvert fald.
Det er rædselsfuldt!


Sådan kan du hjælpe dig selv:

 

1. Genkend 
Næste gang den kommer, genkender du. Mind dig selv om, at du har prøvet det før. Du HAR klaret det før, det gør du også nu.

 

2. Kroppen er hel 
Træk vejret dybt 2-3 gange. Se på din krop, hvis det er muligt (du er alene), så rør ved din krop.
Rør ved din fødder, dine ben, dine lår, dine mave og din ryg, arme og hænder. SE AT DU ER HEL.
Sig til dig selv, ”jeg er hel, min krop er ok. Det er en følelse, det er ikke virkeligt.”

 

3. Bevæg dig
Du kan hjælpe dig selv med at skifte tilstand, ved at bevæge dig. Ryst kroppen grundigt, ja det kan godt føles lidt akavet i starten, men det hjælper dig.
Eller dans til noget god musik, det er også rigtigt effektivt. Prøv dig frem, se hvad der virker bedst for dig.

 

4. Det stopper igen
Alting er i bevægelse, også dine følelser. Glæde og sorg kommer og går. Husk dig selv på, at det vil aftage og forsvinde. Det bliver ikke ved. Du ER ved at klare det, og snart aftager det, og du kan finde dig selv igen. Du ER dig selv lige nu, midt i det hele, bag ved den intense følelse. Så snart den aftager, kan du igen mærke dig selv. Hold ud, det skifter snart igen. Der falder ro på, du ER hel. Du ER ved at klare det.


Helle Sommer Du går ikke i stykker


Du kan godt holde til det!

 

Se det som en indre orkan. Vi Løber ikke ud og forsøger at standse vinden når orkanen ruller indover.
Først når den er ovre, kan vi går ud igen. Bygge bedre læhegn til næste gang.

 

Søg i ly via de 4 trin. Lad din indre orkan passere, og tag dig godt af dig selv bagefter.
Intensiteten aftager når, du lærer at rumme det der er.


Din vej videre 

 

Tag magten tilbage. Når du ikke går i panik eller forsøger at undgå ”orkanen”. Når du ved med dig selv, at du kan være i det, søge ly og lade den blæse forbi, så har den ikke længere magten.

 

Der slipper det vi kalder angsten for angsten. 
Altså den angst der kommer, ved tanken om at et anfald er på vej.
Det er din vej mod fred og indre ro.

 

Vend opmærksomheden hjem mod dig.
Nu mere du lytter til dig selv, nu bedre lærer du dig selv at kende.
Nu bedre du kender dig selv, nu bedre kan du være med det der er.

 

Sådan for angst og usikkerhed mindre og mindre plads, for hver gang du finder dybere hjem og lærer dig selv bedre at kende.


Du kan godt 

 

DU kan godt.
Jeg hepper på DIG.
Hvis jeg kan, kan DU også.

 

Et skridt af gangen, vender du længere hjem.
På vej ud af frygt og afmagt.
Mod fred, glæde og lethed.

Du ER nok

I kærlighed
Helle